zondag 13 november 2011

Arequipa en Cañon del Colca

Na lago Titicaca zitten we de volgende dag weer om 7 uur ´s ochtends in de bus richting Arequipa. Het vroeg opstaan begint bijna te wennen! Via de hoogvlaktes van de Andes rijden we naar de tweede stad van Peru: Arequipa. Na het kleine Puno is het weer even wennen om in een grote stad te zijn. Maar de taxichaufeur helpt ons bij het vinden van een goed hostel en om drie uur ´s middags zitten we al bij een reisbureautje om een excursie te boeken naar de Cañon del Colca. Dit blijk de diepste Canyon te zijn van de wereld met een diepte van 3182 meter.

We boeken een excursie van twee dagen en je raadt het al, de volgende ochtend om half 8 worden we opgehaald om richting de Colca vallei te rijden. We hebben een super goede gids die speciaal voor ons alles in het engels vertaald. De rest van de groep is namelijk spaanstalig. We rijden door de hoogvlakte van de Andes en zien het ene spectaculaire uitzicht na het anderen. Ook veel alpacas en lamas worden gespot. We bereiken het hoogste punt op bijna 5000 meter. Ons hart bonkt in ons lichaam maar het uitzicht is gewelidg, we zien drie vulkanen en een stuk of 4 bergtoppen van 6000 meter met sneeuw. Waar wij staan op 5000 meter maar er is geen sneeuw te bekennen. Alleen maar wind en droogte, en natuurlijk een aantal verkoopsters met truien, mutsen en sjaals van alpaca wol.
Als we in het dorp aankomen,lunchen we traditioneel met o.a. alpaca vlees en pompoensoep. Daarna hebben we zelfs even vrije tijd! Om vier gaan we naar de calera, oftewel de warmwater bron. Met 40 graden hopen we de vekoudheid uit te bannen; het is echt heerlijk.

De volgende dag rijden we om 6 uur richting de Colca Cañon. Een super mooie vallei waar al voor het Inca tijdperk terrassen werden aangelegd voor tuinbouw. Ook toen gebruikte ze al irrigatie systemen. Tegenwoordig zijn er ook nog dorpen in de vallei te vinden waarbij sommigen alleen via een tweedaagse wandeltocht te bereiken zijn. Ongelooflijk dat mensen nog zo leven!
De cañon is mooi en diep en we hebben geluk want we zien ook nog een aantal Condors vliegen. Dan volgt de terugreis over dezelfde weg als de heenreis en kunnen we nog een keer genieten van het geweldige uitzicht.

1. Na de "kroketten-story", waarbij wij dankzij broer/zwager Arjan nog kort buren zijn geweest, meende ik een berg leesvoer aan te treffen, maar dat viel mee. Via Google Earth de route eens bekeken en de (spaarzame) blauwe vierkantjes (= foto's) aangeklikt. Van Puno via Colca naar Arequipa leek mij meer voor de hand liggend, maar ik ben dan ook geen wereldreiziger. Anderzijds prefereer ik op basis van de beelden (en deels eigen waarneming) Bryce Canyon in Utah boven deze Colca. Mag dan dieper zijn, maar daarmee houdt de vergelijking wel op. Vandaag een aardige e-mail doorgestuurd gekregen en die maakt volstrekt helder waarom de huidige reiswijze toch best wel een goed idee is. Ik zal de link geven: http://www.youtube.com/watch_popup?v=T4FIS1FnOQg

Inmiddels zullen jullie wel op Paaseiland zijn. Leuk om daar Kerstkaarten van te maken. Wij blijken toch wel een zeevarende natie, want sinds jullie 'eenvoudig' van land- en luchtvervoer gebruik maken, is het aantal reacties toch wel gedaald. Maar laat dit de pret niet drukken. De opgedane ervaringen en indrukken (en die nog gaan komen) zullen levenslang te koesteren herinneringen blijken. Dus vrolijk doorgaan, want dan valt er extra veel te koesteren.