donderdag 8 september 2011

Terug naar de kust

Zondag om half drie vertrekken we richting Madeira. Er staat een behoorlijke wind (windkracht 6) voor de kust en we zeilen met gereefd zeil (klein zeil). En nog gaan we hard, gemiddeld ruim 6 knopen! Langzaam wennen we weer aan de deining en golven en om zes uur komen er weer dolfijnen rondom de boot. Dit keer hebben we een foto gemaakt als bewijs. Om half zeven is het tijd voor het eten en duik ik naar binnen om een broodje hamburger klaar te maken. Gelukkig had ik dit al deels voorbereid want het gaat me toch te keer. Ik kom buiten in een chaos van de oceaan. Frank staat als een wilde kapitein aan het roer want de windvaan en de stuurautomaat trekken het niet. De golven zijn hoog en redelijk stijl, het sturen gaat zwaar. De hamburgers verdwijnen snel en niet geheel in de magen :-)
Ik vind er niks aan en dat is nog zacht uitgedrukt. Ik zie het niet zitten om zo de nacht in te gaan met deze golven die je met donker nauwelijks ziet én met de hand sturen pppfff. En naar binnen gaan is al helemaal geen optie, het gaat zo te keer dat het fornuis vertikaal in zijn houder staat. Dat is toch niet normaal????
Frank ziet mijn martelgang en samen besluiten we om om te keren, terug naar de kust. Tijdens het omkeren zien we in de verte nog een walvis voorbij komen. Ik heb er nauwelijks oog voor en kijk alleen naar de horizon. Ik kan niet wachten tot we weer in de beschutting van het land zijn. Na een tocht die een eeuwigheid lijkt te duren liggen we dan toch om 3 uur 's nachts in de haven van Sesimbra. We worden daar hartelijk geholpen door de nachtwacht; wat een aardige man zeg, dat doet ons goed.

De volgende dag doen we rustig aan en lopen we in de bloedhitte het stadje in. Daar is niet zo veel te beleven, veel oude pandjes, nieuwbouw dat niet wordt afgebouwd en een heel mooi strand met toeristen. Ach we vermaken ons er wel op het terras. De volgende dag gaan we richting Sines, waar we ook nu nog liggen in een prachtige baai met uitzicht op het stadje.

Langzaam verwerken we onze terugkeer van de oceaan.We missen Jan en Trees die doorgegaan zijn naar Madeira. Via de ssb hebben we elkaar gedag gezegd. Gaan we elkaar nog zien? Raar hoor.
Eerst maar even rust in de tent voordat we verder gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten