woensdag 31 augustus 2011

Stink klus

Na een weekend Lissabon liggen we weer in Cascais voor anker. Hoog tijd om wat klusjes te doen. Jullie denken misschien dat we alleen vakantie vieren en dat het zo relaxt is aan boord maar dat is niet altijd het geval hoor! Onze deur naar de w.c. gebruiken we voor de post-its met klusjes en boodschappen die we moeten doen. Bovenaan de lijst staat al enige tijd: 'legen vuilwater tank'. In Nederland is het verplicht dat boten een vuilwater tank hebben zodat het toilet niet geloosd wordt in het water. Nu hebben wij van de winter alle slangen van de w.c. vervangen voor reukvrije slangen (voor zover als dat bestaat) en hebben we de pomp van de w.c. vervangen. Dus geen vieze luchtjes dachten we toen nog....
Helaas hebben we hier toch last van. Hoog tijd om de vuilwater tank schoon te maken. Onze tactiek is het volpompen van de tank met water en een tankreiniger om daarna de boel leeg te pompen. Goed idee, alleen het leeg pompen luk niet zo. Gelukkig heeft Jan (Santana) een vacuumpomp voor ons te leen waarmee Frank aan de slag gaat (een echte mannenklus toch?!). Ik kan je vertellen dat de geur die ervan af kwam overeen komt met een beste giertank van de boer, en dan in de boot. Wat een lucht zeg. Maar na een ochtendje in de stank is het ergste leed geleden, denk ik nog....
Het legen van de tank gebeurde nog in Lissabon en onderweg naar Cascais ben ik de strontlucht zo zat dat ik de hele boot grondig schoonmaak. Met een frisse bleeklucht ankeren we dan ook in de baai van Cascais.
Tijdens ons borrel-uurtje check ik even de bilgen (laagste punt in de boot waar het water heen loopt; hoort idealiter droog te staan). Helaas, ik laat de borrel meteen staan want de bilge staat vol met een bruin goedje en het stinkt enorm. BBBBRrrrrrrr nog een restje van de vuilwatertank getverderrie. Meteen maar voor de tweede keer deze dag een schoonmaak actie!!!!

Gelukkig lijkt de boot nu stinkvrij te zijn. Hoewel af en toe denk ik het nog te ruiken. Of zijn het Frank zijn voeten??


Geen opmerkingen:

Een reactie posten